Hotărârea nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, prevederile art. 68-72 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 19-21 din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările ulterioare, precum şi prevederile art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 73 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. -
Se aprobă Normele referitoare la
provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de
prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului(UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie
2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă
lemn şi produse din lemn, denumite în continuare norme, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
(1) Pentru urmărirea
trasabilităţii lemnului recoltat din păduri şi pentru furnizarea de informaţii
statistice se instituie un Sistem informaţional integrat de urmărire a
materialelor lemnoase, denumit în continuare SUMAL.
(2) Autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură asigură realizarea şi funcţionarea
SUMAL.
(3) Structura de
administrare SUMAL se organizează şi funcţionează în structura autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură, conform reglementărilor în
vigoare.
(4) Utilizarea SUMAL este
obligatorie pentru ocoalele silvice şi pentru toţi operatorii şi comercianţii,
denumiţi în continuare profesionişti, care recoltează, depozitează,
prelucrează, comercializează sau efectuează operaţiuni de import-export cu
materiale lemnoase: fac excepţie operatorii şi comercianţii care recoltează,
depozitează şi comercializează sau efectuează operaţiuni de import-export cu
arbori şi arbuşti ornamentali, răchită şi puieţi.
(5) Softul SUMAL se pune la
dispoziţie în mod gratuit utilizatorilor prevăzuţi la alin. (4) de către
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
(6) Personalul silvic din
structurile de rang superior şi din unităţile şi centrala Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva are acces în SUMAL, pentru datele introduse de către
ocoalele silvice din structura acestora, în baza unei împuterniciri emise de
către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
(7) Actele de punere în
valoare, autorizaţiile de exploatare a partizilor, actele de reprimire a
parchetelor şi procesele-verbale de confiscare se înregistrează/se generează de
către ocoalele silvice obligatoriu în SUMAL, care generează un număr unic
pentru fiecare document în parte.
(8) Profesioniştii prevăzuţi
la alin. (4) sunt obligaţi să transmită lunar raportări ale datelor în SUMAL,
până la data de 15 a lunii în curs pentru luna anterioară.
Art. 3. -
(1) La momentul începerii
transportului materialelor lemnoase de la locul de recoltare/depozitare/achiziţie/custodie/transbordare,
emitentul avizului de însoţire are obligaţia transmiterii în SUMAL, online sau
offline, după caz, a informaţiilor standardizate, în baza aplicaţiei care se
pune la dispoziţie în mod gratuit utilizatorilor prevăzuţi la art. 2 alin. (4),
de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
1) La momentul începerii transportului materialelor lemnoase de la locul de recoltare/depozitare/achiziţie/custodie/transbordare/după acordarea liberului de vamă în cazul importului, emitentul avizului de însoţire are obligaţia încărcării online sau offline, după caz, de pe orice terminal electronic pe care rulează aplicaţia SUMAL, denumit în continuare dispozitiv, aflat în mod obligatoriu la locul începerii transportului, a informaţiilor standardizate în aplicaţie, în vederea transmiterii acestora; aplicaţia se pune la dispoziţie, în mod gratuit, utilizatorilor prevăzuţi la art. 2 alin. (4) de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
1) La momentul începerii transportului materialelor lemnoase de la locul de recoltare/depozitare/achiziţie/custodie/transbordare/după acordarea liberului de vamă în cazul importului, emitentul avizului de însoţire are obligaţia încărcării online sau offline, după caz, de pe orice terminal electronic pe care rulează aplicaţia SUMAL, denumit în continuare dispozitiv, aflat în mod obligatoriu la locul începerii transportului, a informaţiilor standardizate în aplicaţie, în vederea transmiterii acestora; aplicaţia se pune la dispoziţie, în mod gratuit, utilizatorilor prevăzuţi la art. 2 alin. (4) de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(2) După recepţionarea
informaţiilor standardizate prevăzute la alin. (1), transmise în format corect
şi complet, SUMAL generează un cod unic, precum şi data, ora, minutul şi
secunda, pentru care există obligaţia înscrierii în avizul de însoţire.
(3) În situaţia în care locul de recoltare/depozitare/achiziţie/custodie/transbordare/acordării liberului de vamă în cazul importului este situat într-o zonă cu accesibilitate GSM, emitentul avizului de însoţire are obligaţia transmiterii în SUMAL, online, a informaţiilor standardizate şi înregistrării în avizul de însoţire a codului unic, precum şi a datei, orei, minutului şi secundei, generate de SUMAL, de pe dispozitivul aflat în dotarea acestuia.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(4) În situaţia în care locul de recoltare/achiziţie/custodie/transbordare este situat într-o zonă fără accesibilitate GSM, emitentul avizului de însoţire introduce informaţiile standardizate în aplicaţia instalată pe dispozitivul care însoţeşte în mod obligatoriu mijlocul de transport; aplicaţia generează un cod offline.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(5) Codul offline prevăzut la alin. (4) se înscrie în avizul de însoţire de către emitentul avizului, care semnează de înscriere alături de conducătorul mijlocului de transport; pentru continuarea transportului materialelor lemnoase transbordate sau pentru continuarea transportului în cazul imobilizării mijlocului de transport pentru cauze de forţă majoră, dintr-o zonă fără accesibilitate GSM, este obligatorie obţinerea codului unic, precum şi a datei, orei, minutului şi secundei, prevăzute la alin. (3), şi înscrierea lor în avizul de însoţire care însoţeşte transportul, pentru cantităţile care se transbordează sau sunt imobilizate, prin deplasarea în zonă cu semnal GSM.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(6) La momentul intrării mijlocului de transport care transportă materialele lemnoase într-o zonă accesibilă GSM, SUMAL generează codul unic, precum şi data, ora, minutul şi secunda prevăzute la alin. (3), pe care conducătorul mijlocului de transport are obligaţia să le înscrie în avizul de însoţire. În situaţia în care dispozitivul prevăzut la alin. (1) ori aplicaţia instalată pe acesta nu funcţionează, conducătorul mijlocului de transport are obligaţia, la momentul intrării mijlocului de transport într-o zonă accesibilă GSM, să obţină codul unic de la sediul emitentului, cod unic pe care îl înscrie în avizul de însoţire, şi să informeze telefonic structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură. În scopul emiterii codului unic sau a codului offline şi al verificării veridicităţii codului unic, depozitele de materiale lemnoase sunt obligate să aibă asigurată conexiunea la internet, care generează obligatoriu şi coordonate geografice.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(7) La destinaţie, codul
unic, precum şi data, ora, minutul şi secunda prevăzute la alin. (2) se înscriu
în Registrul de evidenţă a intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase, ţinut de
către destinatarul acestora.
(8) Operatorul economic destinatar al materialelor lemnoase are obligaţia de a verifica veridicitatea codului unic, precum şi data, ora, minutul şi secunda, prin interogarea aplicaţiei SUMAL, la destinaţie.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(9) Este obligatorie înscrierea de către profesionişti în avizele de însoţire a codului unic, precum şi a datei, orei, minutului şi secundei, prevăzute la alin. (2), într-un termen de maximum 12 ore de la ora la care a fost emis codul offline.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(10) La momentul emiterii avizelor de însoţire primare pentru materialele lemnoase al căror volum este de până la 3 metri cubi rezultate în urma exploatării masei lemnoase şi care se transportă cu atelaje, nu există obligaţia înscrierii a codului unic, a datei, orei, minutului şi secundei şi nici a codului offline prevăzute la alin. (2) şi (4), existând doar obligaţia înscrierii datei şi orei plecării transportului; emitentul avizelor de însoţire primare a materialelor lemnoase are obligaţia ca, în termen de maximum 7 zile de la data şi ora plecării transportului, să obţină codul unic pentru fiecare aviz emis şi să îl înscrie pe exemplarul 2 al avizelor de însoţire."
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (1) modificat de Art. I alin. (1) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(11) Metodologia privind
organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile utilizatorilor SUMAL, precum şi
structura şi modalitatea de transmitere a informaţiilor standardizate se aprobă
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură şi se publică în Monitorul Oficial al României.
Art. 4. -
(1) Operatorii care introduc
pe piaţă lemn şi produse din lemn, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. c)
din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care
introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit în continuare Regulament,
au obligaţia să implementeze şi să utilizeze pentru categoria materialelor
lemnoase, aşa cum sunt definite în anexa la Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
cu modificările şi completările ulterioare - cod - 4401, cod - 4403, cod -
4406, 4407, un sistem "due diligence", astfel cum este prevăzut la
art. 6 din Regulament.
(2) Organizaţiile de
monitorizare, recunoscute conform Regulamentului, pot avea acces limitat în
SUMAL, corespunzător scopului de îndeplinire a obligaţiilor pentru care acestea
au fost recunoscute, în baza unei cereri către autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură, înaintată de operatorul economic cu care
organizaţia de monitorizare are încheiat un contract.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2015 se interzice exploatarea masei lemnoase pe picior de către operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care nu utilizează un sistem «due diligence». Prin excepţie, operatorii economici care realizează numai lucrări de exploatare forestieră prin prestaţii silvice şi care nu realizează prima punere pe piaţă nu sunt obligaţi să utilizeze un sistem «due diligence»."
(la data 17-sep-2014 Art. 4, alin. (3) modificat de Art. I alin. (2) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(4) Volumul materialelor
lemnoase se determină în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) din
norme; în sensul prezentei hotărâri, materialele lemnoase nu sunt bunuri
divizibile.
(5) La primul control
efectuat asupra unui operator care nu a implementat şi nu a utilizat un sistem
"due diligence", agentul constatator acordă un termen de maximum 45
zile de la comunicarea constatării pentru încadrarea operatorului în
prevederile Regulamentului, termen care se înscrie în actul de constatare a
neregulilor.
Art. 5. -
(1) Prevederile sistemului
"due diligence" nu se aplică arborilor şi arbuştilor ornamentali,
pomilor de Crăciun, răchitei şi puieţilor forestieri.
(2) Transportul pomilor de Crăciun recoltaţi de pe teritoriul naţional se face în baza avizelor de însoţire primare, care se introduc în SUMAL; în sensul prezentei hotărâri pomii de Crăciun fac parte din categoria materialelor lemnoase.
(la data 17-sep-2014 Art. 5, alin. (2) modificat de Art. I alin. (3) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 6. -
(1) În sensul art. 4 alin. (1) din Regulament, în cazul recoltării lemnului din fondul forestier naţional şi din vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara acestuia, legalitatea provenienţei materialelor lemnoase rezultate se asigură potrivit legislaţiei în vigoare şi se atestă prin îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) existenţa actului de punere în valoare aprobat conform competenţelor şi a autorizaţiei de exploatare, înregistrate în SUMAL, şi a procesului verbal de predare a parchetului;
b) expedierea, deţinerea, transportul, primirea, depozitarea, prelucrarea sau comercializarea materialelor lemnoase să fie făcută/făcut cu avize de însoţire în care sunt înscrise corect codul unic generat de SUMAL, conform art. 3 alin. (2), precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia, precum şi codul offline prevăzut la art. 3 alin. (4), după caz.
(la data 17-sep-2014 Art. 6, alin. (1) modificat de Art. I alin. (4) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(11) În sensul art. 4 alin. (1) din Regulament, pentru materialele lemnoase importate, ale căror documente de provenienţă sunt declaraţia vamală de import şi, după caz, licenţa FLEGT, legalitatea provenienţei se atestă dacă, de la locul acordării liberului de vamă, sunt transportate cu avize de însoţire în care, pe lângă celelalte date obligatorii prevăzute de norme, sunt înscrise corect codul unic generat de SUMAL, conform art. 3 alin. (2), precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia.
(la data 17-sep-2014 Art. 6 modificat de Art. I alin. (5) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(2) Legalitatea recoltării
lemnului provenit din statele membre ale Uniunii Europene se atestă prin
documente eliberate în conformitate cu legislaţia aplicabilă pe teritoriul
acestora, în acord cu prevederile din Regulament.
(3) Legalitatea recoltării
lemnului importat - provenienţa legală - se atestă prin licenţe FLEGT şi
certificate CITES, astfel cum este prevăzut în art. 3 din Regulament, şi prin
documente eliberate de statele exportatoare, în conformitate cu legislaţia
aplicabilă pe teritoriul acestora.
(4) În cazul circulaţiei, primirii, depozitării, prelucrării şi/sau comercializării, legalitatea provenienţei materialelor lemnoase rezultate se asigură potrivit legislaţiei în vigoare şi se atestă prin îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) în cazul circulaţiei, materialele lemnoase au provenienţă legală dacă în avizul de însoţire primar/secundar care le însoţeşte, pe lângă celelalte date obligatorii prevăzute în norme, sunt înscrise corect codul unic generat de SUMAL, conform art. 3 alin. (2), precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia, precum şi codul offline prevăzut la art. 3 alin. (4), după caz;
b) în cazul primirii/depozitarii/deţinerii/prelucrării, transbordării şi/sau comercializării, materialele lemnoase sunt considerate că au provenienţa legală dacă în avizul de însoţire primar/secundar care le însoţeşte, pe lângă celelalte date obligatorii prevăzute în norme, sunt înscrise corect codul unic, precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia de SUMAL, aşa cum sunt prevăzute la art. 3 alin. (2), a căror veridicitate este confirmată la destinatar prin interogarea de către acesta a aplicaţiei SUMAL, conform obligaţiei prevăzute la art. 3 alin. (8).
(5) Materialele lemnoase la care veridicitatea codului unic, a datei, orei, minutului şi secundei înscrise în avizul de însoţire conform art. 3 alin. (2) nu este confirmată la destinatar, conform obligaţiei prevăzute în sarcina acestuia la art. 3 alin. (8), sunt considerate fără provenienţă legală.
(6) Materialele lemnoase pentru care raportările lunare nu sunt transmise în SUMAL până la termenul prevăzut la art. 2 alin. (8) de către profesioniştii prevăzuţi la art. 2 alin. (4) sunt considerate fără provenienţă legală.
(7) Materialele lemnoase expediate, transportate, deţinute, primite, depozitate, prelucrate şi/sau comercializate, care sunt însoţite de avize de însoţire primare/secundare distribuite unui alt operator economic decât expeditorului, sunt considerate fără provenienţă legală.
(8) Materialele lemnoase ale căror documente de provenienţă sunt documentele intracomunitare, care nu sunt recepţionate la destinaţie şi raportate în SUMAL, sunt considerate fără provenienţă legală.
(9) Materialele lemnoase aflate în circulaţie fără codul unic, precum şi fără data, ora, minutul şi secunda, prevăzute la art. 3 alin. (2), sau cele fără cod offline prevăzut la art. 3 alin. (4) ori cu cod unic sau cod offline invalid, cu excepţia celor prevăzute la art. 3 alin. (10), sunt considerate fără provenienţă legală.
(la data 17-sep-2014 Art. 6 modificat de Art. I alin. (6) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(4) În cazul circulaţiei, primirii, depozitării, prelucrării şi/sau comercializării, legalitatea provenienţei materialelor lemnoase rezultate se asigură potrivit legislaţiei în vigoare şi se atestă prin îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) în cazul circulaţiei, materialele lemnoase au provenienţă legală dacă în avizul de însoţire primar/secundar care le însoţeşte, pe lângă celelalte date obligatorii prevăzute în norme, sunt înscrise corect codul unic generat de SUMAL, conform art. 3 alin. (2), precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia, precum şi codul offline prevăzut la art. 3 alin. (4), după caz;
b) în cazul primirii/depozitarii/deţinerii/prelucrării, transbordării şi/sau comercializării, materialele lemnoase sunt considerate că au provenienţa legală dacă în avizul de însoţire primar/secundar care le însoţeşte, pe lângă celelalte date obligatorii prevăzute în norme, sunt înscrise corect codul unic, precum şi data, ora, minutul şi secunda generării acestuia de SUMAL, aşa cum sunt prevăzute la art. 3 alin. (2), a căror veridicitate este confirmată la destinatar prin interogarea de către acesta a aplicaţiei SUMAL, conform obligaţiei prevăzute la art. 3 alin. (8).
(5) Materialele lemnoase la care veridicitatea codului unic, a datei, orei, minutului şi secundei înscrise în avizul de însoţire conform art. 3 alin. (2) nu este confirmată la destinatar, conform obligaţiei prevăzute în sarcina acestuia la art. 3 alin. (8), sunt considerate fără provenienţă legală.
(6) Materialele lemnoase pentru care raportările lunare nu sunt transmise în SUMAL până la termenul prevăzut la art. 2 alin. (8) de către profesioniştii prevăzuţi la art. 2 alin. (4) sunt considerate fără provenienţă legală.
(7) Materialele lemnoase expediate, transportate, deţinute, primite, depozitate, prelucrate şi/sau comercializate, care sunt însoţite de avize de însoţire primare/secundare distribuite unui alt operator economic decât expeditorului, sunt considerate fără provenienţă legală.
(8) Materialele lemnoase ale căror documente de provenienţă sunt documentele intracomunitare, care nu sunt recepţionate la destinaţie şi raportate în SUMAL, sunt considerate fără provenienţă legală.
(9) Materialele lemnoase aflate în circulaţie fără codul unic, precum şi fără data, ora, minutul şi secunda, prevăzute la art. 3 alin. (2), sau cele fără cod offline prevăzut la art. 3 alin. (4) ori cu cod unic sau cod offline invalid, cu excepţia celor prevăzute la art. 3 alin. (10), sunt considerate fără provenienţă legală.
(la data 17-sep-2014 Art. 6 modificat de Art. I alin. (6) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 7. -
(1) Următoarele fapte
constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) neutilizarea SUMAL sau
transmiterea cu întârziere mai mare de 45 de zile de la data la care trebuia să
se facă raportarea lunară de către profesionişti, din culpa acestora, a datelor
în SUMAL, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei şi cu retragerea acordului
de distribuire şi utilizare a documentelor cu regim special, fără posibilitatea
eliberării unui nou acord;
b) transmiterea cu
întârziere mai mare de 15 zile de la data la care trebuia să se facă raportarea
lunară, dar fără a depăşi termenul prevăzut la lit. a), de către profesionişti,
din culpa acestora, a datelor în SUMAL, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei
şi cu suspendarea acordului de distribuire şi utilizare a documentelor cu regim
special pe o perioadă de până la 90 de zile;
c) nerespectarea de către
profesionişti a obligaţiei de a implementa şi de a utiliza un sistem "due
diligence", cu luarea în considerare a situaţiei prevăzute la art. 4 alin.
(5), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei şi cu suspendarea pentru o
perioadă de maximum 12 luni a acordului de distribuire şi utilizare a
documentelor cu regim special;
d) neîndeplinirea, de către
o organizaţie de monitorizare, a obligaţiilor prevăzute pentru aceasta la art.
8 alin. (1) din Regulament, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) netransmiterea de către
profesionişti a raportării lunare a datelor în SUMAL cu o întârziere de până la
15 zile, inclusiv, faţă de data la care trebuia să se facă raportarea, cu
amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei;
f) implementarea de către
operatori a propriului sistem "due diligence" care nu îndeplineşte
elementele prevăzute la art. 6 din Regulament, cu amendă de la 1.000 lei la
6.000 lei;
g) utilizarea
necorespunzătoare de către operatori a propriului sistem "due
diligence", cu amendă de la 1.000 lei la 6.000 lei;
h) utilizarea
necorespunzătoare de către operatori a unui sistem "due diligence"
instituit de o organizaţie de monitorizare, cu amendă de la 1.000 lei la 6.000
lei;
i) neîndeplinirea de către
operatorii sistemului "due diligence" a obligaţiilor prevăzute la
art. 4 alin. (3), cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
j) neîndeplinirea de către profesionişti a obligaţiei de verificare prevăzute la art. 3 alin. (8) sau necomunicarea de către aceştia către structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în cazul constatării invalidităţii codului unic online emis, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
(la data 17-sep-2014 Art. 7, alin. (1) lit. j) modificata de Art. I alin. (7) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
k) nerespectarea de către
utilizatorii SUMAL a obligaţiilor referitoare la modul de operare a datelor în
SUMAL, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(2) În situaţia repetării
faptelor prevăzute la alin. (1) lit. f)-i) într-un interval de 6 luni, pe lângă
sancţiunea principală, agentul constatator aplică şi sancţiunea complementară a
suspendării acordului pentru distribuţia şi utilizarea documentelor cu regim
special pentru o perioadă de până la 90 de zile.
(3) Constatarea şi
sancţionarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul
silvic împuternicit din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură şi a structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia.
(4) Constatarea şi
sancţionarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), e), j) şi k)
se fac şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române şi
Poliţiei de Frontieră Române, special abilitaţi.
(5) Agenţii constatatori
prevăzuţi la alin. (4) au drept de interogare a aplicaţiei SUMAL, procedura de
acces la SUMAL fiind stabilită prin metodologia prevăzută la art. 3 alin. (11).
(6) Personalul silvic din
cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor şi din unităţile şi subunităţile acesteia,
precum şi din cadrul ocoalelor silvice private au drept de interogare numai în
ceea ce priveşte validitatea codului unic şi a existenţei codului offline.
(7) În cazul constatării materialelor lemnoase ca fiind deţinute/transportate/primite/depozitate/transbordate/prelucrate/comercializate fără provenienţă legală, aşa cum este definită la art. 6, sunt aplicabile prevederile art. 72 din Legea nr. 46/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile art. 19- 21 din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările ulterioare.
(la data 17-sep-2014 Art. 7, alin. (7) modificat de Art. I alin. (8) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 8. -
Contravenţiilor prevăzute la art. 7 le sunt
aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9. -
În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri, autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură va încheia protocoale de colaborare privind controlul circulaţiei
materialelor lemnoase cu autorităţile publice centrale pentru afaceri interne,
vămi, precum şi cu Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A.,
în vederea aplicării prevederilor prezentei hotărâri, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
Art. 10. -
(1) Prezenta hotărâre intră
în vigoare la 120 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al
României.
(2) La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 996/2008 pentru
aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea
materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor
lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 9 septembrie 2008, cu completările
ulterioare, se abrogă.
(3) Reglementările
subsecvente Hotărârii Guvernului nr. 996/2008, cu completările ulterioare, se
aplică în continuare, în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei
hotărâri, până la data elaborării reglementărilor de punere în aplicare a
prezentei hotărâri.
Art. 11. -
În perioada prevăzută la art. 10 alin. (1),
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură poate face testări
asupra implementării SUMAL, în baza metodologiei care se stabileşte prin ordin
al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi
comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a
materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a
unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce
revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn din
04.06.2014
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Dispoziţii generale
Art. 1. -
Prezentele norme cuprind reglementări
referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor
lemnoase, a lemnului şi produselor din lemn, la regimul spaţiilor de depozitare
a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi
unele măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce
revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn.
Art. 2. -
(1) În sensul prezentelor
norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) achizitor de materiale lemnoase - operatorul economic care cumpără materiale lemnoase, în baza unui borderou de achiziţie, de la proprietarii de păduri, persoane fizice, de la membrii formelor asociative prevăzute la art. 92 şi 95 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la proprietarii de vegetaţie forestieră de pe terenuri din afara fondului forestier, materiale lemnoase care sunt deţinute cu titlu legal şi care provin din proprietăţile acestora;
b) cherestele - piese de lemn obţinute prin tăierea longitudinală ori aşchierea buştenilor sau lemnului brut şi, eventual, o retezare şi/sau prelucrări ulterioare pentru o anumită exactitate. În categoria cherestelelor sunt cuprinse şi: scânduri, dulapi, bulzi, şipci, rigle, frize, grinzi şi lăturoaie; lăturoaiele sunt cherestele netivite rezultate din flancurile buşteanului, cu faţa interioară complet ferăstruită, iar cealaltă faţă ferăstruită pe cel mult jumătate din lungime, cu lungimea de minimum 1 m, iar grosimea de maximum 6,0 cm;
c) circulaţia materialelor lemnoase - acţiunea de transport al materialelor lemnoase pe orice cale posibilă, cu sau fără transmiterea proprietăţii asupra materialelor lemnoase, de la locul unde au fost recoltate, obţinute, depozitate, deţinute sau prelucrate, folosindu-se în acest scop orice mijloc de transport;
d) controlul provenienţei,
al circulaţiei materialelor lemnoase, al depozitelor, precum şi al instalaţiilor
de prelucrare a lemnului rotund - acţiunile întreprinse de structurile de
control, conform competenţelor stabilite prin prevederile art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice,
cu modificările ulterioare, pentru stabilirea provenienţei materialelor
lemnoase recoltate, a celor comercializate, precum şi a celor transportate pe
orice fel de căi de transport şi/sau care sunt supuse proceselor de prelucrare
ori depozitare;
e) custodia - deţinerea şi
păstrarea neschimbată a materialelor lemnoase de către operatorul
economic/deţinătorul/transportatorul în posesia căruia au fost identificate
materialele lemnoase pentru care agentul constatator a dispus, în baza unui
proces-verbal, reţinerea şi predarea în custodie; custodia este obligatorie
pentru deţinătorul fizic al materialelor lemnoase şi se poate dispune în
legătură cu materialele lemnoase cu privire la care normele legale prevăd
reţinerea în vederea stabilirii provenienţei ori cu privire la care există suspiciunea
că provin din săvârşirea de contravenţii ori infracţiuni;
f) deţinător de materiale
lemnoase - orice persoană fizică sau juridică care deţine materiale lemnoase;
g) dimensiune efectivă -
dimensiunea unei piese de cherestea în momentul măsurării;
h) intermedierea în
comerţul cu materiale lemnoase - activitate comercială prin care intermediarul
mijloceşte încheierea unor afaceri între comercianţi în baza contractului
specific de intermediere şi în schimbul unei remuneraţii. Intermedierea exclude
deţinerea de materiale lemnoase şi vânzarea în nume propriu a materialelor
lemnoase de către intermediar;
i) lemn ecarisat - lemn
obţinut prin cioplirea sau ferăstruirea pe cel puţin o faţă a lemnului rotund;
j) lemn prelucrat sau
semifabricat - sortiment obţinut prin operaţii de retezare şi/sau spintecare a
lemnului rotund, a buştenilor, a lemnului ecarisat, a lemnului cioplit ori a
cherestelei;
k) operator - orice
persoană fizică sau juridică ori entitate cu/fără personalitate juridică care
desfăşoară, cu sau fără respectarea condiţiilor prevăzute de lege, operaţiuni
de orice tip cu masă lemnoasă sau materiale lemnoase;
l) reţinerea - măsura de oprire, în faza comercială sau de producţie în care au fost identificate, a materialelor lemnoase cu privire la care normele legale prevăd reţinerea în vederea stabilirii provenienţei, fiind obligatorie pentru operatorul economic/deţinătorul/transportatorul materialelor lemnoase; reţinerea se aplică de agentul constatator şi în cazul materialelor lemnoase abandonate cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
(la data 17-sep-2014 Art. 2, alin. (1) din Norme modificat de Art. I alin. (9) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
m) mijloc de transport - autovehicul rutier sau orice parte a autovehiculului rutier distinct înmatriculată/neînmatriculată, vagonul de cale ferată, şlepul, nava, containerul pentru transportul terestru sau naval, atelajele, în care se încarcă şi cu care se transportă materiale lemnoase.
(la data 17-sep-2014 Art. 2, alin. (1) din Norme modificat de Art. I alin. (10) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(2) Termenii şi expresiile
privitoare la lemn şi produse din lemn care nu se regăsesc la alin. (1) sunt
cele prevăzute în Regulament şi se definesc în conformitate cu standardele
aplicabile materialelor lemnoase.
CAPITOLUL II
Provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase
şi a produselor din lemn
Provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase
şi a produselor din lemn
Art. 3. -
(1) Provenienţa legală a
materialelor lemnoase reprezintă sursa localizată de unde acestea au fost
obţinute în mod legal, respectiv:
a) partizile ale căror
APV-uri au fost înregistrate în SUMAL, autorizate şi predate spre exploatare,
constituite în fondul forestier naţional sau în vegetaţia forestieră de pe
terenuri din afara acestuia;
b) depozite, centre de
sortare şi prelucrare a materialelor lemnoase care deţin cu titlu legal
materiale lemnoase;
c) pieţele, târgurile,
oboarele şi altele asemenea, autorizate pentru comercializarea materialelor
lemnoase;
d) statele membre ale
Uniunii Europene;
e) statele din afara
Uniunii Europene.
(2) Documentele ce fac
dovada provenienţei materialelor lemnoase sunt:
a) actul de punere în
valoare, denumit în continuare APV - documentul de provenienţă a materialelor
lemnoase rezultate din masa lemnoasă pe picior inventariată sau marcată,
autorizată şi predată spre exploatare, în situaţia transportului de la locul de
recoltare, identificat pe avizul de însoţire prin numărul unic generat de
SUMAL. APV-ul nu constituie document de provenienţă, iar materialele lemnoase
nu au provenienţă legală dacă partida nu a fost autorizată şi predată spre
exploatare cu număr de autorizaţie unic generat de SUMAL;
b) registrul de evidenţă a
intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 1, în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) din prezentele
norme, identificat pe avizul de însoţire prin numărul paginii şi poziţia la
care a fost înregistrată ieşirea; registrul nu constituie document de
provenienţă, iar materialele lemnoase nu au provenienţă legală dacă pagina şi
poziţia din avizul de însoţire nu coincid cu pagina şi poziţia din registru;
c) avizul de însoţire este
şi document de provenienţă numai atunci când în baza lui se emite un alt aviz
de însoţire; avizul de însoţire nu este document de provenienţă dacă nu
respectă condiţiile de formă şi de fond, iar materialele lemnoase pentru care
este înscris ca document de provenienţă nu au provenienţă legală;
d) documentele intracomunitare, care constituie document de provenienţă pentru materialele lemnoase din statul membru al Uniunii Europene, cu condiţia ca materialele lemnoase să fie recepţionate la destinaţie şi raportate în SUMAL, în condiţiile legii;
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (2) lit d) din Norme modificata de Art. I alin. (11) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
e) declaraţia vamală de
import şi, după caz, licenţa FLEGT constituie document de provenienţă a
materialelor lemnoase importate din state terţe;
f) procesul-verbal de
reţinere/confiscare/dare în custodie, în condiţiile legii.
(3) Avizul de însoţire este
şi document de provenienţă numai atunci când în baza lui se emite un alt aviz
de însoţire, în următoarele situaţii:
a) la transbordarea
materialelor lemnoase dintr-un mijloc de transport în altul;
b) la achiziţionarea
materialelor lemnoase de către achizitori.
(4) În situaţia producerii
unor calamităţi naturale, constatate cu documente, care nu permit transportul
materialelor lemnoase aflate în platforma primară la data reprimirii, acestea
se constituie ca stoc şi se înscriu în procesul-verbal de reprimire şi se
introduc în SUMAL de către ocolului silvic care operează reprimirea. Stocul
constituie provenienţa pentru expedierea ulterioară, iar rubrica "provenienţa"
din avizul de însoţire se completează "stoc APV nr. ".
5) APV-ul nu constituie provenienţă legală după data reprimirii, cu excepţia parchetelor reprimite cu stoc în platforma primară, caz în care valabilitatea APV-ului ca provenienţă legală se prelungeşte cu 60 de zile, iar în situaţiile prevăzute la alin. (4) valabilitatea APV se prelungeşte cu 60 de zile de la data încetării efectului calamităţii, moment constatat prin documente legale.
(la data 17-sep-2014 Art. 3, alin. (5) din Norme modificat de Art. I alin. (12) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 4. -
(1) Documentul de însoţire a
materialelor lemnoase este avizul de însoţire, care poate fi aviz de însoţire
primar/secundar.
(2) Documentul de însoţire a
materialelor lemnoase expediate de la locul de recoltare este avizul de
însoţire primar, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Documentele de însoţire
pentru materiale lemnoase expediate din alte locaţii decât locul de recoltare,
precum şi pentru cherestele sunt: avizul de însoţire secundar pentru materiale
lemnoase, altele decât cherestelele, şi, respectiv, avizul de însoţire secundar
pentru cherestele, ale căror modele sunt prevăzute în anexa nr. 3 şi,
respectiv, anexa nr. 4.
(4) În cazul obţinerii de produse din lemn la locul de recoltare a masei lemnoase - tocătură şi mangal, acestea se transportă de la locul de recoltare cu aviz de însoţire primar
(la data 17-sep-2014 Art. 4, alin. (4) din Norme modificat de Art. I alin. (14) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(5) Nu se emit avizele de
însoţire prevăzute la alin. (1) şi (2) şi nu se introduc în SUMAL pentru:
a) materialele lemnoase
comercializate al căror volum/mijloc de transport este de până la 0,1 mc;
b) materialele lemnoase
importate, care până la locul de destinaţie circulă sub supraveghere vamală,
până la punerea în liberă circulaţie, pentru care documentul echivalent
avizului de însoţire este declaraţia vamală de tranzit;
c) materialele lemnoase care fac obiectul regimului de export şi circulă de la biroul vamal de export sub supraveghere vamală până la biroul vamal de ieşire de pe teritoriul vamal al Comunităţii, iar declaraţia vamală de export este echivalentul avizului de însoţire; pentru materialele lemnoase care circulă până la locul efectuării formalităţilor vamale de export rămân obligatorii emiterea avizelor de însoţire şi raportarea acestora în SUMAL;
(la data 17-sep-2014 Art. 4, alin. (5) lit c) din Norme modificata de Art. I alin. (13) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
d) materialele lemnoase
provenite din statele membre ale Uniunii Europene însoţite de documente
intracomunitare.
(6) Originalul avizelor de
însoţire prevăzute la alin. (1) şi (2) - exemplarul 1 - însoţeşte obligatoriu
transportul materialelor lemnoase.
(7) Termenul de valabilitate a avizelor de însoţire prevăzute la alin. (1) şi (2), în aplicarea reglementărilor în vigoare, este de maximum:
a) 10 ore de la data şi ora plecării, pentru materialele lemnoase expediate pe o distanţă de până la 50 km inclusiv;
b) 14 ore de la data şi ora plecării, pentru materialele lemnoase expediate pe o distanţă de la 50,1 km până la 100 km inclusiv;
c) 24 de ore de la data şi ora plecării, pentru materialele lemnoase expediate pe o distanţă de la 100,1 km până la 200 km inclusiv;
d) 48 de ore de la data şi ora plecării, pentru materialele lemnoase expediate pe o distanţă de la 200,1 km până la 500 km inclusiv;
e) 72 de ore de la data şi ora plecării pentru materialele lemnoase expediate pe o distanţă de peste 500 km.
(la data 17-sep-2014 Art. 4, alin. (7) din Norme modificat de Art. I alin. (14) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(8) Codul unic, codul
offline, după caz, data, ora, minutul şi secunda prevăzute la art. 3 alin. (2)
se consemnează în mod obligatoriu în avizele de însoţire.
(9) Se exceptează de la prevederile alin. (7) avizele de însoţire la care termenele de valabilitate sunt termenele legale de executare a contractului de transport, conform prevederilor art. 19 alin. (2) din Legea nr. 171/2010, cu modificările ulterioare; termenele de valabilitate prevăzute la alin. (7) pot fi prelungite cu perioada de întrerupere a transportului aferentă efectuării formalităţilor vamale, reprezentantul biroului vamal având obligaţia ca la sosirea transportului să verifice valabilitatea codului online înscris în avizul de însoţire a materialelor lemnoase şi să consemneze pe acesta, prin certificare cu nume, semnătură şi ştampilă, atât data şi ora verificării valabilităţii codului unic online, cât şi data şi ora acordării liberului de vamă.
(10) Avizele de însoţire prevăzute la alin. (1) şi (2) se emit pentru fiecare mijloc de transport în parte şi se transmit în SUMAL de către emitent; în situaţia transbordării, care implică încărcarea/descărcarea în/din mijloace de transport cu capacităţi diferite decât cea a mijloacelor de transport în/din care se transbordează, achiziţiei de la mai mulţi proprietari şi transportului cu acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi beneficiari, se vor emite avize de însoţire pentru fiecare beneficiar care transportă cu acelaşi mijloc de transport, conform procedurilor care se vor stabili prin ordinul prevăzut la art. 3 alin. (11) din hotărâre.
(la data 17-sep-2014 Art. 4, alin. (9) şi (10) din Norme modificate de Art. I alin. (14) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(11) Volumele înscrise în
avizele de însoţire prevăzute la alin. (1) şi (2) nu pot să depăşească capacitatea
mijlocului de transport.
(12) Materialele lemnoase
importate, care sunt transportate succesiv cu mai multe mijloace de transport,
trebuie să fie însoţite de câte un aviz de însoţire pentru fiecare mijloc de
transport, emis în condiţiile art. 3 alin. (3) lit. a).
Art. 5. -
(1) Emiterea avizelor
prevăzute la art. 4 alin. (1) şi
(2) din prezentele norme se
face, după caz, de către următorii emitenţi:
a) ocoalele silvice, pentru masa lemnoasă pe picior exploatată în regie proprie de către acestea sau prin prestări de servicii silvice, de la locul de recoltare situat în fondul forestier pe care îl administrează sau pentru care asigură servicii silvice pe bază de contracte, pentru masa lemnoasă exploatată, în condiţiile legii, din fondul forestier proprietate privată a persoanelor fizice, de la locul de recoltare situat în fondul forestier pe care îl administrează sau pentru care asigură servicii silvice pe bază de contracte, pentru materialele lemnoase care se achiziţionează pe bază de borderou de la persoane fizice proprietare de fond forestier, care au încheiate contracte de administrare sau servicii silvice cu ocolul silvic respectiv, pentru materialele lemnoase confiscate/reţinute în vederea confiscării, precum şi pentru materiale lemnoase provenite din vegetaţia forestieră de pe terenuri din afara fondului forestier, pe raza de activitate a ocolului silvic respectiv;
b) administraţia pieţelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri şi altele asemenea autorizate, numai pentru materialele lemnoase comercializate în incinta acestora şi pentru cele care nu au fost comercializate în incintă şi care urmează a fi transportate spre o altă destinaţie;
c) operatorii economici
care prelucrează şi/sau comercializează în condiţiile legii materiale lemnoase
pe care le expediază din depozite, din centre de sortare şi prelucrare şi
altele asemenea;
d) operatorii economici care exploatează în condiţiile legii masă lemnoasă pe bază de contract de vânzare-cumpărare, inclusiv din vegetaţia forestieră de pe terenuri din afara fondului forestier naţional.
(la data 17-sep-2014 Art. 5, alin. (2) din Norme modificat de Art. I alin. (15) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(2) Emitenţii prevăzuţi la
alin. (1) răspund, potrivit legii, de întocmirea corespunzătoare a avizelor de
însoţire şi de exactitatea datelor înscrise.
(3) Comercializarea
materialului lemnos în pieţe, târguri, oboare, burse de mărfuri este permisă
numai dacă acestea sunt autorizate de autoritatea publică centrală care
răspunde de silvicultură, prin structurile teritoriale ale acesteia, în
condiţiile legii.
(4) Condiţiile şi
regulamentul de autorizare a spaţiilor prevăzute la alin. (3) se aprobă,
conform reglementărilor în vigoare, prin ordin comun al conducătorului
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi al conducătorului
autorităţii publice centrale care răspunde de administraţie, în termen de 90 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, cu respectarea principiului
autonomiei locale.
Art. 6. -
Pe perioada transportului, materialele
lemnoase trebuie să fie însoţite de următoarele avize de însoţire:
a) avizul de însoţire
primar, pentru materialele lemnoase expediate din parchetele de exploatare a
masei lemnoase, care se emite în urma inventarierii materialelor lemnoase;
b) avizul de însoţire
secundar pentru materialele lemnoase, altele decât cherestelele sau cherestele,
după caz, care provin din sursele prevăzute la art. 3 alin. 1) lit. b) şi c)
din prezentele norme;
c) avizul de însoţire
primar sau secundar, după caz, care se emite în condiţiile prevăzute la art. 3
alin. (2) lit. c) din prezentele norme;
d) avizul de însoţire
primar sau secundar, care se emite în baza inventarului materialelor lemnoase
confiscate sau reţinute
în vederea confiscării, din procesul-verbal
prevăzut la art. 3
alin. (2) lit. f) din prezentele norme.
alin. (2) lit. f) din prezentele norme.
Art. 7. -
(1) Lemnul şi produsele din
lemn care nu fac parte din categoria materialelor lemnoase, aşa cum sunt
definite în anexa la Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt:
a) lemn sub formă de aşchii
sau particule, rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, chiar aglomerate, brichete,
pelete sau forme similare - cod 4401;
b) lemn lipit prin îmbinare
cap la cap cu o grosime de peste 6 mm sau lemn derulat - cod 4407.
(2) Lemnul şi produsele din
lemn, prevăzute la alin. (1), trebuie să fie însoţite de avize de însoţire a
mărfii pe perioada transportului, potrivit reglementărilor în vigoare.
(3) Operatorii care pun
prima dată pe piaţă lemnul şi produsele din lemn prevăzute la alin. (1) sunt
obligaţi să comunice anual, până la data de 31 ianuarie a anului următor anului
de raportare, structurilor teritoriale ale autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură informaţiile prevăzute în registrul de evidenţă al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 5, cantităţile intrate şi ieşite,
cumulat pe coduri, produse şi specii, şi să respecte prevederile
Regulamentului.
Art. 8. -
(1) Inventarierea
materialelor lemnoase se realizează pe specii pentru lemnul rotund şi pe specii
sau grupe de specii pentru celelalte sortimente.
(2) La inventarierea
lemnului se procedează astfel:
a) pentru lemnul rotund brut se determină volumul în mc, cu două zecimale, în baza măsurării lungimii pieselor în metri şi a diametrelor la mijloc în centimetri;
b) pentru lemnul rotund de lucru se determină volumul în mc, cu două zecimale, în baza măsurării lungimii pieselor în metri şi a diametrelor la mijloc în centimetri;
c) pentru lemnul fasonat în steri, grămezi de crăci şi fascine se determină volumele exprimate în unităţi convenţionale şi echivalentul în mc, cu două zecimale;
(la data 17-sep-2014 Art. 8, alin. (2) din Norme modificat de Art. I alin. (16) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
d) celelalte produse din
lemn se măsoară după metode specifice.
Art. 9. -
(1) Avizele de însoţire
pentru transportul materialelor lemnoase sunt documente cu regim special
prevăzute cu elemente de securizare specifice, se tipăresc de către Compania
Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A. în blocuri cu câte 150 de
file, formate din 50 de seturi a câte 3 file fiecare, autocopiative, cu
elementele de securizare aplicate pe exemplarul 1.
(2) Formularele documentelor
prevăzute la alin. (1) se distribuie de către Compania Naţională
"Imprimeria Naţională" - S.A. numai în baza acordului de
distribuire şi utilizare emis de structurile teritoriale ale autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură, acord ce poate fi suspendat sau
retras.
(3) Formularele avizelor de
însoţire primare prevăzute la art. 4 alin. (1) se distribuie de către Compania
Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A., în baza acordului de
distribuire şi utilizare emis de structurile teritoriale ale autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) pentru masa lemnoasă
contractată de un operator economic, în baza unui contract de vânzare-cumpărare
masă lemnoasă pe picior, la solicitarea acestuia;
b) în baza unui APV, a unei liste de APV sau a borderoului APV aprobat, după caz, de structurile silvice de rang superior ori structurile teritoriale ale autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură pentru masa lemnoasă exploatată în regie proprie de către ocoalele silvice sau prin prestări de servicii silvice pentru masa lemnoasă care va fi exploatată, în condiţiile legii, din fondul forestier proprietate privată a persoanelor fizice şi juridice; solicitarea acordului de distribuire şi utilizare se face de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice pentru fondul forestier din care se exploatează masa lemnoasă respectivă;
(la data 17-sep-2014 Art. 9, alin. (3) lit. b) din Norme modificata de Art. I alin. (17) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
c) în baza unui APV sau a
unei liste de APV pentru materialele lemnoase care se achiziţionează pe bază de
borderou din proprietatea privată a persoanelor fizice; solicitarea acordului
de distribuire şi utilizare se face de către ocolul silvic care asigură
administrarea sau serviciile silvice.
(4) La stabilirea numărului
avizelor de însoţire prevăzute la art. 6 lit. b), care fac obiectul acordului
de distribuire şi utilizare prevăzut la alin. (2), se ia în calcul numărul
mediu lunar de avize emise de operatorii economici pe ultimele 12 luni, iar în
cazul operatorilor economici nou-înfiinţaţi se alocă câte unui bloc de
formulare de avize de însoţire secundare pentru materialele lemnoase altele
decât cherestele şi/sau cherestele, după caz, pentru fiecare
gestiune/activitate specifică.
(5) Caracteristicile
elementelor de securizare prevăzute la alin. (1) se stabilesc pe bază de
protocol cu Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A.
(6) Utilizarea avizelor de însoţire a materialelor lemnoase se face numai de către categoriile de emitenţi prevăzuţi la art. 5 alin. (1), în baza acordului de distribuire şi utilizare prevăzut la alin. (2) şi (3) şi numai în perioada în care acordul de distribuire nu este suspendat sau anulat.
(la data 17-sep-2014 Art. 9, alin. (6) din Norme modificat de Art. I alin. (18) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(7) Formularele documentelor
de însoţire a materialelor lemnoase nu sunt transmisibile: în caz contrar
operatorului economic i se va retrage acordul de distribuire şi utilizare a
documentelor cu regim special, fără posibilitatea eliberării unui nou acord.
(8) Condiţiile şi procedura
de emitere, suspendare şi retragere a acordului de distribuire şi utilizare
prevăzut la alin. (2) şi (3) se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentelor norme.
Art. 10. -
(1) Avizele de însoţire a
materialelor lemnoase se emit în 3 exemplare.
(2) Exemplarul 1 al avizului de însoţire a materialelor lemnoase însoţeşte materialele lemnoase în timpul transportului şi rămâne la beneficiar, exemplarul 2 rămâne la contabilitatea în care este deschisă gestiunea, care poate fi proprie sau diferită de cea a emitentului, după caz, iar exemplarul 3 rămâne la cotorul carnetului de avize, respectiv la emitent; în cazul exportului, la biroul vamal se depune o copie a avizului de însoţire a materialelor lemnoase.
(la data 17-sep-2014 Art. 10, alin. (2) din Norme modificat de Art. I alin. (19) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(3) Avizele de însoţire a
materialelor lemnoase se tipăresc cu culoare neagră pe fond verde pe primul
exemplar, cu culoare neagră pe fond alb pe al doilea exemplar şi cu culoare
neagră pe fond roz pe al treilea exemplar.
Art. 11. -
(1) La completarea
corespunzătoare a avizelor de însoţire a materialelor lemnoase se vor avea în
vedere următoarele situaţii:
a) materialele lemnoase nu
se comercializează, dar sunt supuse transportului tehnologic intern sau sunt
destinate consumului propriu;
b) materialele lemnoase se
comercializează, iar expeditorul este persoana vânzătoare şi destinatarul este
persoana cumpărătoare;
c) specificaţia, în rubrica
nr. 10, se completează, pe baza măsurătorilor efectuate în momentul încărcării
în mijlocul de transport, cu denumirea sortimentelor pe specii sau grupe de
specii, dimensiunile şi volumul;
d) în situaţia în care
numărul pieselor/bucăţilor/coletelor care trebuie înscrise în avizul de
însoţire depăşeşte numărul rândurilor din aviz în care pot fi înscrise acestea,
datele care nu pot fi înscrise se înscriu în anexa la aviz, care are aceeaşi
structură cu "specificaţia" de la rubrica 10 din avizul de însoţire;
e) pe versoul avizului de
însoţire primar se imprimă amprenta dispozitivului dreptunghiular precizat la
rubrica "Menţiuni", folosindu-se în acest scop tuş sau vopsea;
f) în cazul transportului
materialelor lemnoase pe nave, în condiţiile legii, în rubrica "Date
privind expediţia", la "Mijlocul de transport" se înscrie
denumirea navei;
g) în cazul materialului
lemnos provenit din statele membre ale Uniunii Europene, în rubrica
"Document de provenienţă" se înscrie documentul intracomunitar, iar
în rubrica "Destinatar" se înscriu şi datele de identificare ale
transportatorului care asigură transportul mărfurilor în afara teritoriului
României. Aceste date se completează de reprezentantul expeditorului, cu
consemnarea lizibilă a numelui şi prenumelui celui care întocmeşte documentele.
(2) Pentru materialele
lemnoase prevăzute la alin. (1) lit. a), avizul de însoţire a materialelor
lemnoase se va completa astfel:
a) în cazul în care expeditorul, ca deţinător iniţial al materialelor lemnoase, este aceeaşi persoană cu destinatarul, ca deţinător final al acestora, în rubricile nr. 1 si nr. 6 se înscriu datele de identificare ale aceleiaşi persoane juridice sau fizice, punctul de încărcare din rubrica nr. 2 fiind diferit de punctul de descărcare din rubrica nr. 7;
b) în cazul în care punctul de încărcare este situat la locul de recoltare a masei lemnoase, în rubrica nr. 3 se consemnează principalele elemente de identificare a APV-ului prevăzute la art. 3 alin. (2) din prezentele norme, ca document de provenienţă, precum şi «stoc APV nr. . . . . . . . . . ., conform prevederilor art. 3 alin. (4) din norme»;
(la data 17-sep-2014 Art. 11, alin. (2) din Norme modificat de Art. I alin. (20) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
c) în cazul în care
materialele lemnoase se transportă între depozitele aceluiaşi deţinător, în
rubrica nr. 3 se consemnează fila şi poziţia din registrul de intrări-ieşiri
material lemnos în care a fost înregistrată ieşirea materialului lemnos.
(3) Pentru materialele
lemnoase prevăzute la alin. (1) lit. b), avizul de însoţire a materialelor
lemnoase se va completa astfel:
a) în cazul în care punctul de încărcare este situat la locul de recoltare a masei lemnoase, în rubrica nr. 3 se consemnează elementele de identificare a APV-ului prevăzute la art. 3 alin. (2) din prezentele norme indiferent dacă titularul autorizaţiei de exploatare este şi expeditor, «stoc APV nr. . . . . . . . . . ., conform prevederilor art. 3 alin. (4) din norme»; modul de completare este valabil şi în cazul în care exploatarea se realizează prin prestări de servicii, indiferent dacă se predă sau nu gestiunea;
(la data 17-sep-2014 Art. 11, alin. (3) lit. a) din Norme modificat de Art. I alin. (21) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
b) în cazul vânzării
materialului lemnos de către persoanele fizice, avizul de însoţire a
materialelor lemnoase este emis de ocolul silvic care asigură administrarea sau
serviciile silvice;
c) în cazul persoanelor
juridice care cumpără materiale lemnoase de la persoane fizice proprietare de
păduri, achiziţia materialelor lemnoase se face numai în baza unui aviz de
însoţire a materialelor lemnoase, emis de către ocolul silvic care asigură
administrarea sau serviciile silvice pentru proprietatea respectivă, emis în
baza avizului de însoţire a materialelor lemnoase care a însoţit transportul
acestora de la pădure la proprietar. Achizitorul este obligat să întocmească
borderoul de achiziţie a materialelor lemnoase, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 6;
d) în cazul în care
expedierea se realizează dintr-un depozit, în rubrica nr. 3 se consemnează
numărul filei şi poziţia din registrul de evidenţă a materialelor lemnoase în
care a fost înregistrată ieşirea materialului lemnos;
e) în cazul
comercializării/expedierii materialelor lemnoase provenite din import din state
terţe, în rubrica nr. 3 se consemnează declaraţia vamală de import sub forma
"DVI nr. . . . . ./data. . . . ";
f) în cazul
comercializării/expedierii materialelor lemnoase provenite din state membre ale
Uniunii Europene, în rubrica nr. 3 se consemnează documentul intracomunitar al
statului emitent.
(4) La alin. (1) lit. c),
specificaţia, în rubrica nr. 10, se completează după cum urmează:
a) pentru lemnul rotund cu
diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm se înscriu, pe specii,
numărul curent pentru fiecare piesă, lungimea în metri, diametrul la mijloc în
centimetri şi volumul exprimat în m 3 , în numere cu două zecimale;
b) pentru lemnul rotund cu
diametrul la capătul subţire sub 20 cm se înscrie numărul total de piese cu
aceleaşi caracteristici dimensionale - lungimea, exprimată în metri, diametrul,
exprimat în centimetri, şi volumul total al pieselor respective, exprimat în m
3 , în numere cu două zecimale;
c) pentru lemnul fasonat în steri, lemnul de foc, crăci şi fascine se completează numai în coloana (5), în care se înscriu cantităţile exprimate în unităţi convenţionale şi echivalentul în mc, în numere cu două zecimale, nu şi în coloanele (1), (3) şi (4);
(la data 17-sep-2014 Art. 11, alin. (4) lit. c) din Norme modificat de Art. I alin. (22) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
d) în situaţia în care
lemnul este cu coajă, volumul se evaluează pentru lemnul brut, inclusiv coaja,
prin măsurători, conform metodei de evaluare, şi se înscrie în avizul de
însoţire, iar în situaţia în care lemnul este cojit, volumul se evaluează
pentru lemnul net, fără coajă, prin măsurători, conform metodei de evaluare, şi
se înscrie în avizul de însoţire;
e) în cazul avizelor de
însoţire secundare, pentru cherestelele transportate în vrac, se completează cu
denumirea sortimentului, pe specii sau grupe de specii, numărul de bucăţi
corespunzător fiecărui sortiment şi volumul acestora exprimat în m 3 , în
numere cu două zecimale;
f) în cazul avizelor de
însoţire secundare, pentru cherestelele transportate pachetizat, se completează
cu denumirea sortimentului, pe specii sau grupe de specii, cu numărul de
pachete şi volumul acestora, exprimat în m 3 , în numere cu două zecimale;
g) pentru cherestele, în
avizul de însoţire, la rubrica "TOTAL" se înscrie obligatoriu volumul
determinat în baza dimensiunilor efective; operatorii economici şi comercianţii
pot înscrie şi volumul conform specificaţiilor din contract sau specificaţiilor
din standarde la rubrica "Alte specificaţii."
(5) În cazul materialelor
lemnoase care se transportă la un custode pentru depozitare temporară, pe
avizul de însoţire al materialelor lemnoase până la depozitul de custodiere, în
rubrica "Destinatar" se înscriu datele de identificare ale
proprietarului acestora, iar în rubrica "Punct de descărcare" se
înscriu datele de identificare ale custodelui şi localizarea punctului de
descărcare respectiv.
(6) La rubrica nr. 11 din anexele nr. 2 şi 3, emitentul avizului de însoţire are obligaţia înscrierii, olograf, a datei, orei şi minutului până la care este valabil acesta.
(la data 17-sep-2014 Art. 11 din Norme modificat de Art. I alin. (23) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(6) La rubrica nr. 11 din anexele nr. 2 şi 3, emitentul avizului de însoţire are obligaţia înscrierii, olograf, a datei, orei şi minutului până la care este valabil acesta.
(la data 17-sep-2014 Art. 11 din Norme modificat de Art. I alin. (23) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 12. -
(1) Completarea datelor pe documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din prezentele norme se face cu pastă de pix, citeţ, sau electronic, după caz.
(la data 17-sep-2014 Art. 12, alin. (1) din Norme modificat de Art. I alin. (24) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(2) Prin excepţie de la
prevederile alin. (1), este permisă aplicarea ştampilelor specifice cu
denumirea şi datele de identificare ale persoanei juridice, după caz, dacă
stampila respectivă conţine cel puţin datele de identificare cerute de
formular, cu condiţia ca textul imprimat să fie lizibil.
(3) Documentele se
completează în mod obligatoriu la toate poziţiile din formular, iar acolo unde
nu este cazul a fi înscrise date, poziţia respectivă se barează cu o linie orizontală.
(4) În situaţia în care
spaţiul destinat specificaţiei de la rubrica nr. 10 în avizul de însoţire a
materialelor lemnoase este insuficient, emitentul întocmeşte o
specificaţie-anexă similară rubricii nr. 10, pe care se înscrie în mod
obligatoriu menţiunea "Specificaţie-anexă la avizul de însoţire, seria . .
. . . . . . . . . şi nr. . . . . ", înscriindu-se seria avizului de
însoţire pe care îl completează anexa respectivă. Totodată, pe avizul de
însoţire se înscrie în mod obligatoriu menţiunea "Continuare specificaţie
în anexă", iar în rubrica nr. 10 se cuprinde în mod obligatoriu întreaga
cantitate încărcată pe mijlocul de transport, incluzându-se şi cantitatea din
specificaţia anexată.
Art. 13. -
(1) Materialele lemnoase
găsite de către agenţii constatatori, fără a fi posibilă identificarea
deţinătorului acestora, sau nerevendicate pe bază de documente de către
deţinător, în condiţiile legii, sunt materiale lemnoase abandonate.
(2) Agentul constatator are
obligaţia să notifice de urgenţă primăria şi ocolul silvic pe raza cărora a
identificat materialele lemnoase prevăzute la alin. (1), în vederea stabilirii
deţinătorilor de drept ale acestora: dacă materialele lemnoase nu se revendică
în termenul prevăzut de lege de la notificare, acestea sunt considerate
abandonate.
(3) Pentru însoţirea
transportului materialelor lemnoase prevăzute la alin. (1) până la locul de
predare în custodie în vederea valorificării, ocoalele silvice care asigură
preluarea în custodie a materialelor lemnoase abandonate emit avize de însoţire
a materialelor lemnoase conform prevederilor prezentelor norme.
Art. 14. -
(1) Lemnul rotund cu
diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 20 cm, care se transportă de
la locul de recoltare, se marchează la capătul subţire al fiecărei piese cu
amprenta dispozitivului dreptunghiular specific emitentului din cadrul căruia
face parte personalul împuternicit să elibereze avizul de însoţire primar.
(2) Pe secţiunea de tăiere a
pomilor de Crăciun recoltaţi de pe teritoriul naţional, care se transportă de
la locul de recoltare, se aplică dispozitivul special de marcat cu amprenta
dreptunghiulară specific emitentului din cadrul căruia face parte personalul
împuternicit să elibereze avizul de însoţire primar.
Art. 15. -
(1) Personalul autorizat al operatorului de transport feroviar, al administratorului şi/sau al gestionarului infrastructurii, precum şi operatorii portuari cărora li se prezintă materiale lemnoase pentru expediere şi efectuează operaţiunile de încărcare/descărcare în/din vagoane sau în/din nave, după caz, nu pot primi materialele lemnoase prezentate spre expediere, dacă acestea nu sunt însoţite de avizul de însoţire prevăzut la art. 4 alin. (1), (2) sau (3) din prezentele norme sau dacă acesta nu este completat conform prevederilor prezentelor norme; în acest caz, persoanele menţionate sunt obligate să sesizeze imediat structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competentă, în legătură cu cele constatate.
(2) Autoritatea vamală acceptă declaraţia vamală de export numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) avizul de însoţire a materialelor lemnoase este emis de către operatorul economic care realizează exportul, iar pe lângă celelalte informaţii prevăzute de prezentele norme, în avizul de însoţire a materialelor lemnoase este înscris codul unic valid, emis în condiţiile art. 3 alin. (2) din hotărâre. În declaraţia vamală de export se vor înscrie expeditorul/exportatorul şi destinatarul materialelor lemnoase, aşa cum sunt înscrise în avizul de însoţire;
b) destinatarul materialelor lemnoase este un beneficiar extern din state non-UE şi corespunde cu operatorul economic înscris în declaraţia vamală de export la rubrica destinatar;
c) în situaţia în care se constată invaliditatea codului unic emis în condiţiile art. 3 alin. (2) din hotărâre, autoritatea vamală este obligată să anunţe de îndată, în scris, structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în vederea luării măsurilor legale care se impun. Dacă structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură care a efectuat verificarea constată că materialele lemnoase îndeplinesc condiţiile legale, comunică în scris autorităţii vamale că operaţiunea de vămuire poate continua."
(la data 17-sep-2014 Art. 15, alin. (1) şi (2) din Norme modificate de Art. I alin. (25) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(la data 17-sep-2014 Art. 15, alin. (3) şi (4) din Norme abrogate de Art. I alin. (26) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(5) Potrivit legii, în
situaţia în care la un birou vamal de export se prezintă, în vederea întocmirii
declaraţiei vamale de export sau perfecţionare pasivă, materiale lemnoase fără
avizele de însoţire a materialelor lemnoase, autorităţile vamale solicită în
cel mai scurt timp personalului silvic competent să analizeze situaţia. Dacă
personalul silvic constată şi certifică în scris că aceste produse lemnoase nu
se încadrează în categoria materialelor lemnoase aşa cum sunt definite în Legea
46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, operaţiunea
vamală poate continua.
(6) În cazul în care avizul de însoţire nu este completat cu un cod unic valid, emis în condiţiile art. 3 alin. (2) din hotărâre, operatorul economic destinatar al materialelor lemnoase este obligat să comunice codul invalid de îndată, în scris, împreună cu datele de identificare ale mijlocului de transport, către structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în vederea verificării, în maximum 48 de ore de la comunicare, şi luării măsurilor legale care se impun. Dacă structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură care a efectuat verificarea constată că materialele lemnoase îndeplinesc condiţiile legale, comunică în scris operatorului economic că poate primi materialele lemnoase respective."
(la data 17-sep-2014 Art. 15 din Norme modificat de Art. I alin. (27) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
(6) În cazul în care avizul de însoţire nu este completat cu un cod unic valid, emis în condiţiile art. 3 alin. (2) din hotărâre, operatorul economic destinatar al materialelor lemnoase este obligat să comunice codul invalid de îndată, în scris, împreună cu datele de identificare ale mijlocului de transport, către structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în vederea verificării, în maximum 48 de ore de la comunicare, şi luării măsurilor legale care se impun. Dacă structura competentă teritorial a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură care a efectuat verificarea constată că materialele lemnoase îndeplinesc condiţiile legale, comunică în scris operatorului economic că poate primi materialele lemnoase respective."
(la data 17-sep-2014 Art. 15 din Norme modificat de Art. I alin. (27) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Art. 16. -
(1) În cazul în care, din
motive obiective, mijlocul de transport cu care se transportă materiale
lemnoase trebuie să fie înlocuit cu unul sau mai multe mijloace de transport,
ocolul silvic pe raza căruia se realizează transbordarea materialelor lemnoase
eliberează noile avize de însoţire a materialelor lemnoase, la solicitarea
conducătorului auto sau a proprietarului materialelor lemnoase, făcând
menţiunea "provenienţă pentru avizul nr. . . . - TRANSBORDARE", sub
semnătură şi sigiliu, pe avizul de însoţire iniţial. Avizul de însoţire iniţial
se reţine la ocolul silvic. Prestarea acestui serviciu se suportă de către
expeditorul materialelor lemnoase sau, după caz, de către transportator,
potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) În cazul întreruperii
transportului din motive obiective, fără a fi necesară transbordarea, conducătorul
auto se adresează celui mai apropiat ocol silvic sau post de poliţie, anunţând
despre momentul iniţial al întreruperii, care trebuie să fie cuprins în
interiorul termenului de valabilitate al avizului de însoţire. Reprezentantul
împuternicit al ocolului silvic sau al postului de poliţie consemnează în
rubrica corespunzătoare a avizului de însoţire perioada de întrerupere a
transportului, certificând cu nume, semnătură şi sigiliu.
(3) Solicitarea de
întrerupere a transportului se va înregistra în registrul de intrare al
ocolului silvic care prelungeşte valabilitatea avizului de însoţire a
materialelor lemnoase.
CAPITOLUL III
Regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase
şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund
Regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase
şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund
Art. 17. -
(1) Spaţiul de depozitare a
materialelor lemnoase împrejmuit pe teren, pe care se depozitează/prelucrează/
comercializează materialele lemnoase, se numeşte depozit de materiale lemnoase;
depozitele au regimul punctelor de lucru şi se înfiinţează, se organizează şi
funcţionează la fel ca acestea, platformele ori rampele neavând regimul
depozitelor.
(2) Centrele de sortare şi
prelucrare a materialelor lemnoase, centrele comerciale care comercializează
materiale lemnoase, precum şi instalaţiile de transformat lemn rotund au
acelaşi regim cu cel al depozitelor de materiale lemnoase.
(3) Administratorii de
pieţe, târguri, oboare, burse de mărfuri în care se comercializează materiale
lemnoase vândute de persoanele fizice sunt asimilaţi ca deţinători de depozite
de materiale lemnoase, având aceleaşi obligaţii cu aceştia.
Art. 18. -
Deţinătorii depozitelor prevăzute la art.
17 alin. (1) şi (2) din prezentele norme au următoarele obligaţii:
a) să deţină un singur
registru de evidenţă a intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase pe fiecare
depozit şi să îl completeze la zi, odată cu intrarea sau ieşirea materialelor
lemnoase; în cazul în care într-un depozit se află mai multe instalaţii de
transformat lemn rotund, registrul se ţine pe depozit;
b) să ţină evidenţa
procesării materialelor lemnoase;
c) să împrejmuiască
incintele punctelor de lucru, ale depozitelor de materiale lemnoase şi ale
celorlalte perimetre pe care le deţin şi pe care le folosesc în procesul
tehnologic;
d) să permită controlul
activităţilor reglementate în prezentele norme şi să prezinte autorităţilor de
control documentele solicitate.
Art. 19. -
(1) În conformitate cu
reglementările în vigoare, se interzice primirea, depozitarea, prelucrarea,
expedierea sau comercializarea materialelor lemnoase de către deţinătorii
depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau a
instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase care nu sunt însoţite de
avize de însoţire ori de documentele echivalente care să ateste provenienţa
legală a acestora.
(2) Deţinătorii prevăzuţi la
alin. (1) care primesc, depozitează, prelucrează, expediază sau comercializează
materiale lemnoase au obligaţia de a verifica datele de identificare ale
furnizorilor de materiale lemnoase în baza contractelor încheiate între părţi,
ale conducătorului auto şi numărul de înmatriculare al mijloacelor de
transport, înscrise pe avizul de însoţire.
(3) Datele prevăzute la
alin. (2) se păstrează pe o perioadă de 5 ani.
Art. 20. -
(1) Punctele de lucru ale
persoanelor juridice în care se realizează primirea, depozitarea, prelucrarea
sau comercializarea materialelor lemnoase au regimul depozitelor de materiale
lemnoase.
(2) Operatorii portuari sau
feroviari cu care exportatorii au încheiat contracte de prestări de servicii
privind depozitarea în custodie, manipularea şi expedierea materialelor
lemnoase au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor de control
documentele specifice cu caracter tehnico-operativ care să permită calcularea
stocurilor scriptice de materiale lemnoase pentru fiecare exportator în parte,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Operatorii prevăzuţi la
alin. (2) nu au obligaţia de a raporta intrările şi ieşirile materialelor
lemnoase în SUMAL şi de a utiliza registrul prevăzut în anexa nr. 1, aceste
obligaţii revenind exportatorilor respectivi.
Art. 21. -
Registrul de evidenţă a
intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase este document cu regim special, iar
tipărirea şi distribuirea se asigură de Compania Naţională "Imprimeria
Naţională" - S.A.
Art. 22. -
Achiziţia de materiale lemnoase de la
persoane fizice proprietari de pădure sau de vegetaţie forestieră de pe
terenuri din afara fondului forestier naţional se face, în condiţiile
reglementărilor legale în vigoare, numai în baza avizului de însoţire primar al
materialelor lemnoase, eliberat de către ocolul silvic emitent al autorizaţiei
de exploatare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Dispoziţii finale
Art. 23. -
Pierderea, furtul sau distrugerea avizelor
de însoţire a materialelor lemnoase, precum şi a registrului de evidenţă a intrărilor-ieşirilor
de materiale lemnoase se declară, în termen de 24 de ore de la constatare, la
unitatea de poliţie cea mai apropiată sau/şi la structura teritorială de
specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi se
comunică unităţii de unde au fost procurate.
Art. 24. -
Persoanele juridice care au calitatea de
emitenţi şi în cadrul cărora funcţionează personal împuternicit să elibereze
documentele de provenienţă şi pe cele de însoţire prevăzute la art. 4 alin. (1)
şi (2) din prezentele norme procură formularele, contra cost, în condiţiile
stabilite de Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A. , potrivit
reglementărilor în vigoare.
Art. 25. -
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentele norme.
Registrul de evidenţă a intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase
Extras din Normele din 04.06.2014 > ANEXA Nr. 1
AVIZ DE ÎNSOŢIRE PRIMAR
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 1
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 2
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 3
Extras din Normele din 04.06.2014 > ANEXA Nr. 5
BORDEROU DE ACHIZIŢE MATERIAL LEMNOS
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 4
la data 17-sep-2014 Anexele 2,3,4 şi 6 la Norme modificat6 de Art. I alin. (28) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
ANEXA Nr. 1la norme
REGIM SPECIAL
Registrul de evidenţă a intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase
Seria . . . . . . . . . . . . . .
la depozitul/instalaţia de transformat lemn rotund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Persoana juridică . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . fila nr. . . . . . . . . .
Nr. crt./ poziţie | Data înregistrării | Aviz de însoţire/ Serie, nr., dată | Cod unic, data, ora, min., sec. | INTRĂRI | PROCESARE | IEŞIRI | Nume şi prenume operator/ funcţia | Semnătura | |||||||||||
Furnizor | Sortiment/ Specia | Cantitatea | Cantitate prelucrată (mc) | Sortimente rezultate | Sortiment/ Specia | Cantitatea (mc) | Beneficiar | ||||||||||||
L* | R** | Cherestele (mc) | Randament % | Alte sortimente (mc) | Consum tehnologic (mc) | L* | R** | ||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |
Stoc la începutul lunii | |||||||||||||||||||
Total la sfârşitul lunii . . . . . . . . . . . . . . . | |||||||||||||||||||
Stoc la sfârşitul lunii . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
* Livrat
** Recepţionat
Extras din Normele din 04.06.2014 > ANEXA Nr. 1
ANEXA Nr. 1(Anexa nr. 2 la norme)
REGIM SPECIAL - Exemplarul 1; (2); (3)
AVIZ DE ÎNSOŢIRE PRIMAR
Data emiterii . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .
Instrucţiuni de completare:
Toate rubricile se completează obligatoriu sau se barează după caz;
Rubricile 1 şi 6: denumirea şi forma juridică în cazul persoanelor juridice sau numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice;
Rubrica 3 se completează cu numărul APV generat în SUMAL
Rubricile 2 şi 7 se completează numai dacă locaţia punctului de încărcare/descărcare diferă de locaţia expeditorului/destinatarului:
Rubrica 8: se completează în cazul transportului materialului lemnos cu dimensiunea minimă a secţiunii transversale la capătul subţire ≥ 20 cm.
Rubrica 10:
Col. (1) - numărul total al pieselor din acelaşi sortiment şi cu aceleaşi caracteristici dimensionale;
Col. (5) - volumul total, cu două zecimale, corespunzător numărului total al pieselor din acelaşi sortiment şi cu aceleaşi caracteristici dimensionale
Rubrica 11 Data şi ora plecării transportului se completează de către emitentul avizului de însoţire; codul offline se generează de pe telefonul conducătorului autovehiculului, în situaţii de inaccesibilitate GSM, se înscrie în avizul de însoţire de către emitentul avizului, care semnează de înscriere alături de conducătorul autovehiculului;
Rubrica 13: Persoana juridică din cadrul căreia face parte persoana împuternicită să emită avize de însoţire;
Rubrica 15: Persoana juridică din cadrul căreia face parte persoana împuternicită/persoana fizică desemnată să recepţioneze materialele lemnoase specificate în avizele de însoţire;
La "Recapitulaţie": numărul total al pieselor de lemn rotund şi volumul total al acestora din aceeaşi specie sau grupă de specii; la importul materialelor lemnoase din specii exotice se trece distinct specia/denumirea ştiinţifică a speciei.
Rubricile 12 şi 15 se completează pe exemplarul 1 al avizului de însoţire, la destinaţie.
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 1
ANEXA Nr. 2(Anexa nr. 3 la norme)
REGIM SPECIAL - Exemplarul 1; (2); (3)
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR
(Materiale lemnoase altele decât cherestele)
Data emiterii . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .
Instrucţiuni de completare:
Toate rubricile se completează obligatoriu sau se barează după caz, cu pastă de pix;
Rubricile 1 şi 6: denumirea şi forma juridică în cazul persoanelor juridice sau numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice;
Rubricile 2 şi 7 se completează numai dacă locaţia punctului de încărcare/descărcare diferă de locaţia expeditorului/destinatarului:
Rubrica 10: Cuprinde centralizarea pe grupe de specii a datelor din specificaţie
Rubrica 11 Data şi ora plecării transportului se completează de către emitentul avizului de însoţire; codul offline se generează de pe telefonul conducătorului autovehiculului, în situaţii de inaccesibilitate GSM, se înscrie în avizul de însoţire de către emitentul avizului, care semnează de înscriere alături de conducătorul autovehiculului
Rubrica 13: Persoana juridică din cadrul căreia face parte persoana împuternicită să emită avize de însoţire;
Rubricile 12 şi 15 se completează pe exemplarul 1 al avizului de însoţire, la destinaţie.
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 2
ANEXA Nr. 3(Anexa nr. 4 la norme)
REGIM SPECIAL - Exemplarul 1; (2); (3)
AVIZ DE ÎNSOŢIRE SECUNDAR
(Cherestele)
Data emiterii . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .
Instrucţiuni de completare:
Toate rubricile se completează obligatoriu sau se barează după caz, cu pastă de pix;
Rubricile 1 şi 6: denumirea şi forma juridică în cazul persoanelor juridice sau numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice;
Rubricile 2 şi 7 se completează numai dacă locaţia punctului de încărcare/descărcare diferă de locaţia expeditorului/destinatarului:
Rubrica 9: Cuprinde centralizarea pe grupe de specii a datelor din specificaţie
Rubrica 13: Persoana juridică din cadrul căreia face parte persoana împuternicită să emită avize de însoţire;
Rubricile 12 şi 15 se completează pe exemplarul 1 al avizului de însoţire, la destinaţie.
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 3
ANEXA Nr. 5la norme
Persoana juridică (operator) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sediul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C.U.I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
REGISTRUL DE EVIDENŢĂ A LEMNULUI ŞI PRODUSELOR DIN LEMN CARE NU FAC PARTE DIN CATEGORIA MATERIALELOR LEMNOASE
Nr. crt. | Intrări materie primă | Ieşiri produse lemnoase | Observaţii | |||||||||
Denumire produs şi specia | Cod* | U.M. | Cantitate | Furnizor/ţara de origine a produsului | Denumire produs şi specia | Cod* | U.M. | Cantitate | Beneficiar | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |
Total pe sortimente şi specii -trimestrial |
* Codul corespunzător lemnului şi produselor din lemn prevăzut la art. 4 alin. (3) din hotărâre.
Extras din Normele din 04.06.2014 > ANEXA Nr. 5
ANEXA Nr. 4(Anexa nr. 6 la norme)
ACHIZITOR: . . . . . . . . . .
Nr. reg. com./CUI . . . . . . . . . .
Sediul (loc., str., nr., jud.) . . . . . . . . . .
BORDEROU DE ACHIZIŢE MATERIAL LEMNOS
Nr. . . . . . . . . . . data . . . . . . . . . .
(de la persoane fizice proprietare de păduri)
Nr. crt. | Data achiziţiei | Persoana fizică vânzătoare | Sortiment şi specie material lemnos achiziţionat | Cantitate (m3) | Aviz de însoţire primar (de la pădurea aflată în proprietate) | Cod unic online | Preţ unitar (lei/m3) | Valoare (lei) | Avans (lei) | Suma plătită (lei) | Semnătura de primire a sumei | ||||
Numele şi prenumele | Domiciliul | CNP / CI | |||||||||||||
Nr | seria | ||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
Total lemn rotund achiziţionat | |||||||||||||||
Total alte sortimente achiziţionate | |||||||||||||||
Total lemn foc achiziţionat | |||||||||||||||
TOTAL GENERAL |
Extras din Hotărârea nr. 787/2014 > ANEXA Nr. 4
la data 17-sep-2014 Anexele 2,3,4 şi 6 la Norme modificat6 de Art. I alin. (28) din Hotărârea Guvernului 787/2014 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu